DSC01213

Chwila wytchnienia … bez gadania

poza trasą ..

foty pochodzą ze wspólnej wyprawy w Tatry i z aparatu przyjaciela, Alik dzięki wielkie!
zel4

Oto, co powinien mieć przy sobie każdy deskarz !

Kiedy w życiu swym obetrzesz stopy
a chciałeś biegać niczym antylopy,
czy to palce, czy Twe pięty,
ból jest przeklęty
a Ty .. niby dalej zawzięty !


Okazuje się, że wiemy, iż są takie genialne plastry, ale jakoś zapominamy je kupić czy zabrać ze sobą.
Otarcia, bąble czy ukąszenia – te rzeczy przytrafiają nam się, nic przyjemnego.
Windsurferom przytafiają się otarcia stóp o strapy, czasami otarcia o szorstki pokład deski, lub uderzenie o statecznik – tu najczęściej rozcięcie ( aałć ! )
Tym, co przemierzają szlaki wiele godzin w butach czyli na nartach biegowych czy skiturowych, a nawet tym, co tylko jeżdżą po stoku, takie historie nie są obce.
bardzo miło kiedy nie obciera, nie uwiera 😉



Tak, tak,.. czasem tak się zdarza, ża nasze buty które w zeszłym roku pasowały i nie było z nimi klopotów, tym razem nas ocierają czy ugniatają. My się zmieniamy, nasze ciało się zmienia. Pamiętajcie o tym.

Jeżeli chcecie buty wypożyczyć, to plastry powinny być obowiązkowym Waszym wyposażeniem. Jeśli obetrzesz skórę i nawet wymieniesz but na inny, to już nic nie pomoże. Plasterek może Twoją wyprawę czy wycieczkę uratować od złych wspomnień.

Hydrożelowe plastry 2nd Skin  to nowoczesna technologia hydrokoloidalna, zwana potocznie „drugą skórą”, która działa niczym ochronna poduszeczka.
Działają od razu dwojako:
1/ przynosząc natychmiastową ulgę w bólu, zawierabowiem wyciąg z aloesu.
Unikalny system pozwala na absorbcjęwilgociz powierzchni skóry, tworząc poduszkę, która zapewnia optymalne warunki gojenia.
Wykonane są z oddychającego materiału, który pomaga w tworzeniu optymalnego środowiska do gojenia ran.
2/ zabezpieczarankę przed dalszym ocieraniemczy uciskiema także przed brudemi bakteriami.
Umożliwiają doglądanie postępów leczenia rany bez konieczności zdejmowania ich i ryzyka narażenia na działanie bakterii. 

Idealne do wszystkich rodzajów drobnych oparzeń, otarć, skaleczeń, ukąszeń i pęcherzy. Bardzo chłonne cząsteczki wchłaniają krew, wydzielinę oraz wilgoć. Pomagają zachować naturalną wilgotność rany, co przyspiesza jej gojenie i zapobiega powstawaniu strupa.
Pozostałe korzyści plastrów:
    1/ są elastyczne, idealnie przylegają do rany, łatwo je dopasować ( przed       aplikacją rozgrzewamy je w rękach lub chwilę na kaloryferze )
    2/ posiadają dobry klej, łatwo je stosować ( pamiętaj sucha i czysta stopa )
    3/ przeźroczyste – pozwala obserwować postęp procesu gojenia rany
    4/ chłodzą
    5/ szczelne (nie ma ryzyka dostania się bakterii do środka)
    6/ oddychające
    7/ wysoka chłonność
    8/ trwałe – można a nawet zaleca się noszenie ich kilka dni ( np. dopóki się nie odkleją )
    9/ wodoodporne – można się kąpać
Plastry dostępne są w różnych kształtach i formatach, w zależności czy opatrujemy otarcia i pęcherze na piętach czy na palcach. Niektóre modele są na tyle duże, że sami sobie je docinamy wg potrzeb.
Dobrze mieć zatem ze sobą oprócz plastrów – husteczki hiGieniczne i małe nożyczki.
Najpopularniejsze marki, które możecie kupić w aptekach lub innych sklepach
z akcesoriami medycznymi to:
SPENCO MEDICAL 

COMPEED 

SALVEQUICK 

URGO

Jak to przykleić? 
Jeśli jesteś w terenie: 
Jeżeli czujemy w trasie, że zaczyna obcierać i szczypać to już działajmy! Znajdź ustronne miejsce, może szałas lub miejsce chroniące przed wiatrem i opadami. Usiądź, zdejmij but, skarpetkę, odpocznij chwilę. Wysusz husteczką stopę lekko przykładając ją do skóry. Ta powinna być czysta i sucha.
Rozgrzej plaster w rękach. Usuń dolną warstwę papierową unikając dotykania warstwy samoprzylepnej. Nałóż plaster mocno na zmienioną skórę, upewniając się, że brzegi plastra są dobrze dociśnięte.
Wcieraj chwilę ciepłą ręką.

Jeżeli jesteś w schronisku, restauracji:
Umyj ręce, postępuj jak wyżej, plastry możesz ogrzać na kaloryferze.
Uwaga: plaster pozostaw przyklejony w miejscu otarcianawet do kilku dni !

Aby usunąć plaster: nie pociągaj do góry, tylko powoli rozciągaj go wzdłuż skóry, aż całkowicie się odklei.


Gdzie kupić?
Apteki i sklepy z akcesoriami medycznymi.
Rada! W górach trudniej kupić plastry, ze względu na popyt, zwłaszcza 
w okresach wzmożonego ruchu turystycznego.




WP_20141228_12_42_00_Pro

7 powodów dla których należałoby je pokochać

Czy zastanawialeś się kiedyś, co mógłbyś zrobić ZIMĄ, gdybyś nieoczekiwanie otrzymał jeden dzień wolny w prezencie?
Co byś zrobił ? …


.. dziś w święto Trzech Króli jest taki dzień !
Co mnie skłoniło do takiego zatytułowania tego posta?
Po prostu – jeśli kochasz siebie i swoich bliskich, jeśli kochasz swoje oraz ich zdrowie to jesteś szczęśliwym człowiekiem. Oto przecież chodzi w życiu.
Oto zdrowie, które jest najcześciej przedmiotem życzeń bliskich nam osób.






Można życzyć zdrowia a jednocześnie nic nie robić żeby je szanować i chronić, wręcz przeciwnie. Przykładów mógłbym tu mnożyć ale nie to jest moim zamiarem.
Postaram się zachęcić tych z Was, którzy jeszcze nie spróbowali tego cudownego sportu. Ci, którzy już spróbowali z pewnością są już w tym po uszy!



Masz trochę wolnego, jest biało wokoło.. zapraszam na biegówki !
Aktywnie, rodzinnie na sportowo.

Słuchajcie..
aktywność fizyczna każda a zwłaszcza na świeżym powietrzu wśród przyrody wyzwala wydzielanie endorfin, naturalnych substancji produkowanych przez nasz mózg, które wywołują doskonałe samopoczucie i zadowolenie z siebie. Po prostu naturalny i nieszkodliwy narkotyk! 
                        Wciągamy? :)
powód 1/ narty biegowe są sportem intuicyjnym i zdumiewająco łatwym na poziomie rekreacji. Jeżeli chcemy zacząć to trzeba tylko:
– odpowienio się ubrać ( więcej na ten temat znajdziesz w poście porady ubiór )
– poruszać po odpowiednich trasach czyli łatwych tzn. w miarę płaskich bez większych nachyleń ( najbliższy las w Twojej okolicy też jest dobrym terenem )
– najlepiej jeździć po trasach przygotowanych czyli zawierających tor ułatwiający jazdę ( ośrodki w Polsce, Czechach, Słowacji – będzie odrębny post )


Możesz jeździć gdziekolwiek jest trochę równych szklaków i śniegu.
Wyjdź z domu do najbliższego lasu i jazda! Zabierz dzieci na narty, sanki, znajomych, idźcie na spacer do lasu. Warto!

powód 2/ biegówki są wspaniałe dla każego:
– dzieci najmłodsze, maluchy 1-4 latka – zabieramy je na wycieczkę w specjalnych sankach
– dzieci młodsze ”na ruchu”, które umieją sprawnie chodzić i mają już trochę sił w rękach oraz rozwinietą koordynację 5-6 lat,
– dzieci i młodzież
– osoby dorosłe
– osoby w starszym wieku (ździwilibyście się, ile osób wieku seniorskiego jeździ na trasach. Najlepiej widać to w Czechach ale też w Polsce widać duże ożywienie, brawo!)

powód 3/ nie trzeba ich kupować od razu, wypożyczysz spokojnie w Twojej okolicy, tylko się rozejrzyj, w górach cała masa wypożyczalni, ceny już od 25,-/kpl./dzień >> kpl. narty,buty, kije

Narty biegowe dzielimy na 2 grupy:
– do jazdy klasycznej ( łatwiejszej, przeznaczonej dla szeroko rozumianej rekreacji z przyjaciółmi czy rodziną )
– do jazdy krokiem łyżwowym ( dla bardziej zaawansowanych technicznie, z dobrą kondycją narciarzy, którzy poruszają się zdrecydowanie szybciej po szlakach)
powód 4/ Twoje tempo, 
po prostu każdy sobie może dobrać tempo poruszania się do swoich możliwości
Najczęściej wydaje się że nam, że trzeba jakoś biegać na tych nartach i mówimy sobie że to nie dla nas.
                            Niespodzianka! 
Wystarczy po prostu iść. Podobnie jak w ruchu marszowym z kijami w nordic. Tyle, że wykonujemy ruch poślizgowy nartą raz jedną raz drugą.
źródło: Agencja Gazeta http://agencjagazeta.pl/

Przypomina to szuranie w kapciach filcowych w muzeum :) 








powód 5/ Masz tu za darmo filmiki 
ukazujące sposoby poruszania się stylem klasycznym, czyli najłatwiejszą techniką, podpatrz, spróbuj na ”sucho” w domu i już wiesz!


  
źródło: YT film instruktażowy Sławomira Kuleja ( instruktora narciarstwa biegowego )
powód 6/ Ruch na biegówkach cechuje spory wydatek energetyczny – pracuje całe ciało, więc nie zmarzniemy, no i spalimy co zbędne. Nie dopuść do przegrzania ( przepocenia ) i później wychłodzenia np. podczas kilkuminutowego odpoczynku.

Ubiór, najlepiej techniczne materiały– podobnie jak do biegania zwykłego, warstwowo, nie za grubo.
Wychodząc w trasę powinno być nam lekko chłodno. Pamiętamy o rozgrzewce!
Zabierz ze sobą plecak a w nim dodatkową odzież docieplającą, drugą parę rękawiczek, mały energetyczny posiłek, termos z gorącą herbatą czy kakao       ( dzieci uwielbiają ) :)  

jeśli zrobi się za gorąco chowasz do plecaka jedną wartwę i dalej w drogę..
powód 7/ Fajnie jest też mieć jakiś cel naszej wycieczki, np. jakaś konkretna trasa do przejścia z ciekawostkami przyrodniczymi, dotarcie do jakiegoś zajazdu z pysznym jedzeniem po drugiej stronie lasu, w górach jakieś schronisko,
schronisko Orle  na szlakach jakuszyckich
 … gdzie czekają odjazdowe pierogi czy naleśniki z jagodami !

wiesz jak wtedy smakuje piwko lub grzane winko? 


Jak spędziłbyś ZIMĄ wolny dzień czy dwa? 
                                                                      Już wiesz?




gora7

Duży krok w 2015 rok

    Dziękuję Wam bardzo za obecność na blogu w 2014. Zeszły rok tutaj to dla mnie przede wszystkim początek publikacji a wiadomo początki nie są łatwe.
Materiał, do którego zawsze będziecie mogli sięgać już tylko będzie się zwiększać i zwiększać, ponieważ ..

.. Rok 2015 ma upływać pod hasłem  będzie się działo! 


duży krok w 2015 rok 😉


           Będziecie mieli dostęp do ”świeżych” wiadomości, informacji, zapowiedzi, relacji z branżowych wydarzeń, będziecie mieli więcej pomocnych materiałów jak choćby regularne serie tematyczne i wiele, wiele innych. 

Zawsze ”pod ręką”!

Będziecie także mogli lepiej nas poznać czyli  zajrzeć  za  kulisy :)

Życzę Wam na cały rok samych udanych ślizgów, skrętów i tej czystej radości 
płynącej z jazdy na dechach!